!

Fyll i det här fältet.

Hämtar...

MENY

SÖK

Bredband

 

BRF Piren internet nätverk

BRF är ansluten till Bredband2 (internetleverantören) och har support for 1Gbps/1Gbps (1000bps/1000bps upp/ner).

Detta dokument är en enklare guide för internetuppkopplingen inom Brf Piren. Vid problem ska ni i förta hand kontakta Bredband 2:s kundsupport enligt nedan.

Lägenhetens nätverk:

Man kan välja att ansluta sig till Internet antingen genom nätverkskabel eller indirekt genom en router. Ett lokalt nätverk (LAN) är benämningen på ditt ”lokala” nätverk i lägenheten alla enheter som finns i din lägenhet, datorer, surfplattor, IPTV och som är anslutna till Internet (omfattar alltså både trådbunden/trådlös kommunikation via en router). Om en router används kallas Internetporten på routern WAN. Router på bilden nedan har en WAN och fyra LAN för trådbundna portarkopplingar. Routerns uppgift är att skapa trådlös och trådbunden koppling till internet för alla enheter inom lägenheten. Router skapar ett eget nätverk och tilldelas IP adress till alla enheter som är sammankopplade. Den kan exempelvis ge en ansluten dator IP-adressen 192.168.0.100 och en annan ansluten surfplatta 192.168.0.101. När en enhet går ut på internet används routerns IP-adress för all kommunikation.

 

 

Routern ovan har fyra LAN portar och en WAN port

Hur kopplar jag mitt internetnätverk?

 

För dig som har endast ett nätverksuttag i garderoben och inte har beställt extra uttag på andra ställen i lägenheten:

  1. Koppla in nätverkskabeln i nätverksuttaget.
  2. Koppla in nätverkskabeln i din trådlösa router (om sådan används) annars kopplar du nätverkskabel direkt in i datorn. Om du har en väldigt lång nätverkskabel, glöm inte att kabeln är ömtålig och kan skadas om den kläms.

 

För dig som har beställt minst ett extra uttag i lägenheten:

  1. Koppla in nätverkskabeln i nätverksuttaget i garderoben
  2. Korskoppla uttagen i garderoben direkt eller via en router
  3. Koppla in datorn (eller routern) i det extra uttaget i lägenheten och du är färdig med installationen.

BRF Pirens nätverk

Brf Piren är ansluten genom operatören Bredband2 till Internet. Bredand2 har installerat switchar för att supporta 1Gbps /1Gbps upp-ner länk. Dessa hastigheter är max support och hastigheten kan således variera beroende på kabeltyp, om man är uppkopplad via router, nätverkskort, hastighetsstöd på de enheter som är anslutna till ditt nätverk, osv.

 

 

Vad som behövs för 1Gbps/1Gbps internet koppling:

1-     Kabel mellan datorn och vägguttag: Alla existerande kablar (CAT 5e) fungerar även i 1Gbps men  ”Cat 6e” kabel önskvärt för att minimera risken för störningar.

2-     Router skall supporta minst AC (IEEE 802.11ac Gen 2)

3-     Router skall vara dualband (även kalas dual frekvens) 2.4GHz och 5.4GHz som har support för högre bandbredd upp till 20MHz bandbredd. 5 GHz bandet används för högre hastighet korta avstånd.

Påverkan på internethastighet 1Gbps/1Gbps:

Det finns flera orsaker för att 1Gpbs inte nås:

  1. Detta är teoretiskt värde för det faktiska internet hastigheten, i praktiken nås max 950Mbps.
  2. Trådbunden uppkoppling får generellt betydligt högre hastighet än anslutning via en router.
  3. Routern måste vara tillräckligt bra, lägst AC (dual frekvens) skall användas.
  4. Se till att de enheter som ansluts stöder för 1Gpbps eller 10Gbps.

Installationsinformation:

I samband med aktiveringsdatumet har du som boende möjlighet att själv aktivera din internettjänst via Bredband2:s beställningssida. Denna sida kommer du till om du kopplar en nätverkskabel mellan nätverksuttaget och din dator. Därefter ska du öppna en webbläsare och försöka surfa. Om du inte kommer till sidan direkt kan du testa skriva in adressen: brf.bredband2.com

 

  1. Börja här med att skriv in ditt personnummer och tryck på Logga in.
  2. Därefter kommer du till välkomstsidan som innehåller en kort guide hur du beställer.
  3. Klicka på fortsätt, på nästa sida ska du skriva in dina kontaktuppgifter.
  4. På efterföljande steg ska du beställa internettjänst. * Tjänsten 1000/1000 Mbit/s är kostnadsfri på beställningssidan. Denna tjänst ingår i månadsavgiften till föreningen.
  5. På nästa sida får du information om våra tilläggstjänster: IP-telefoni, Mobilt bredband, Antiviruspaket och E-post. Dessa tjänster är valfria och debiteras enligt vår prislista. Notera att eventuella tilläggstjänster kommer debiteras dig som boende direkt, så i samband med eventuell avflyttning måste ni säga upp dessa tjänster hos Bredband 2. Om du anmäler dig till en tilläggstjänst och inte gör en uppsägning kommer Bredband 2 att fortsätta skicka fakturor till dig, tills vi får in en uppsägning från personen som tecknat tjänsten.
  6. Därefter kommer du till den sista sidan där du har möjlighet att granska din beställning innan du godkänner den. Därefter är beställningen klar och efter omstart av datorn ska tjänsten fungera.

Vid eventuella frågor så kontakta i första hand Bredband 2:s kundsupport. 0770-811 000 eller via e-post: helpdesk@bredband2.com

 

 

 

 

 

Uppdaterad 2018-04-13